Persbericht oktober 2013

Na een geslaagde bijeenkomst in Amsterdam op 9 september begint voor de Stichting Erik Hazelhoff Roelfzema Prijs een nieuw seizoen met voorbereidingen voor de derde uitreiking van de Biografieprijs en de Erik Hazelhoff Jong Talentprijs.

9 september 2013: bijeenkomst Amsterdam

In het Bilderberg Garden Hotel in Amsterdam was er, naast de officiële overhandiging van het boek “Leven naast het kamp”van Boyd van Dijk, winnaar van de Erik Hazelhoff Jong Talentprijs 2012, aan Dick Berlijn ook een inspirerende lezing over de fascinatie voor biografieën door onze nieuwe juryvoorzitter van de Biografieprijs 2014 Prof. dr. Paul Schnabel.

0909rj8

[Foto: Rob de Jong]

Datum uitreiking 2014

De datum is inmiddels bekend: op 14 april 2014 (14-4-14) zullen beide prijzen worden uitgereikt, dus noteer deze datum alvast in uw agenda!

Nieuwe partners

Ondanks de zomervakantie heeft de Stichting niet stil gezeten. Zo hebben gesprekken met de Stichting CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) ertoe geleid dat deze stichting de Biografieprijs mede gaat ondersteunen. Uiteraard dragen zij ook de Erik Hazelhoff Jong Talentprijs een warm hart toe.

Daarnaast heeft Bilderberg zich als partner verbonden aan de Stichting. Een goede keuze, aangezien Bilderberg ook belang hecht aan de ontwikkeling van jong talent. De bijeenkomst in het Bilderberg Garden Hotel 9 september jl. was een aangename eerste kennismaking.

Tot slot hebben wij ook een nieuwe mediapartner weten aan te trekken: namens de De Groene Amsterdammer zal boekenredacteur Marja Pruis plaats nemen in de jury van de Biografieprijs.

Samenstelling beide jury’s

De jury van de Biografieprijs is daarmee compleet en wordt gevormd door:

–          Paul Schnabel (voorzitter)
–          Hans Renders (Biografie Instituut)
–          Els Kloek (historica en schrijfster)
–          Marja Pruis (boekenredacteur De Groene Amsterdammer)
–          Luc Devoldere (redactie Ons Erfdeel)

De jury van de Erik Hazelhoff Jong Talentprijs wordt voorgezeten door Jo Tollebeek, hoogleraar aan de Katholieke Universiteit te Leuven.

De overige juryleden zijn:
–          Eduard Jan Richter, namens Unieboek|Het Spectrum
–          Boyd van Dijk, winnaar van de Erik Hazelhoff Jong Talentprijs 2012
–          Sander van Walsum, namens de Volkskrant
–          Minte Kamphuis (historica; redacteur BMGN)
–          Catrien Santing (historica; begeleider Sleutelfigurenreeks van het Prins Bernhard Cultuurfonds

Samenstelling Comité van Aanbeveling

Nu Paul Schnabel voorzitter is geworden van de jury van de Biografieprijs heeft er ook een kleine verschuiving plaatsgevonden in het Comité van Aanbeveling. Deze bestaat nu uit:
–          Prins Pieter-Christiaan van Oranje-Nassau, Van Vollenhoven
–          Karin Hazelhoff Roelfzema
–          Dick Berlijn
–          Roelf Rogaar
–          Victor Halberstadt
–          Herman P. Spruijt
–          Frits van Oostrom
–          Wim Deetman
–          Nigel Hamilton

Directie

Tot slot kunnen we u melden, voor zover dat nog niet bekend was, dat de Stichting Karla Hoff bereid heeft gevonden om als directeur namens de Stichting op te treden.

Nadere informatie kunt u opvragen via:

Stichting Erik Hazelhoff Roelfzema Prijs
www.erikhazelhoffprijs.nl